Finsk flora på flaska

Råg är en högt älskad råvara i Finland. Det är också den viktigaste ingrediensen i Napue Gin, som produceras i Isokyrö, i finska  Österbotten. Med hjälp av midnattssol, finska bär och örter har det lilla rågbaserade destilleriet tagit spritvärlden med storm.

Fem nakna män springer ystert genom ett rågfält. De ångar i midnattssolens sken. På många sätt sammanfat-tar situationen mycket av den finländska folksjälen.
– Finländare konsumerar sex gånger mer råg än genomsnittet i världen. Det är rotat i folksjälen. Om du frågar en finländare vad denne saknar efter att ha varit utomlands en längre tid så är det rågbröd. Rågbröd och bastun, säger Eerik Lähteenpää, export manager på Kyrö Distillery Company.
Bastun förklarar den ångande nakenheten hos de fem männen. De är grundarna till Kyrö Distillery Company och fick idén till destilleriet när de delade en flaska whisky i en bastu 2012. Givetvis skulle råvaran vara råg – rye whisky. Året därpå startades företaget och gänget hittade den perfekta lokalen i ett gammalt mejeri på orten Isokyrö, som också fick ge namn åt destilleriet.

– Den första whiskydestilleringen kom i gång 2014,
men whisky måste lagras i minst tre år – och vi kunde bara inte sitta still och vänta så länge. Vi behövde producera något annat under tiden och vi kunde ha gjort vodka eller akvavit, men där fanns redan andra starka finländska aktörer, säger Eerik.
Det mest intressanta alternativet för Kyrö var gin. Gin gjord av råg.


– Ja, väldigt tidigt hade vi en idé om att vara ett destilleri som helt och hållet använder råg som huvudråvara. Vi tror på smaken spannmålet tillför all sorts sprit.
Apropå smak – Kyrös första gin Napue skiljer sig från en traditionell London dry gin. Förutom hundra procent finsk råg innehåller den tio klassiska ginkryddor, som exempelvis enbär, korianderfrö, angelikarot och skal av citrusfrukter, men får sin karaktäristiska smak med hjälp av särskilt utvalda finska bär och örter.
– De klassiska kryddorna är som bakgrundsfärgen på en kanvas som vi sedan har färglagt med typiska finska smaker. Målet är att fånga smaken av en finsk sommar, på flaska, säger Eerik.  

I flskan samlas havtorn och tranbär – typiska inslag i den finska floran.
– En annan viktig ingrediens är midnattssolen. När du går upp en tidig morgon i din stuga i skogen och andas in en lätt söt doft, så är det örten älggräs du känner. Det lade vi också till.  
Men det blir inte helfinskt utan bastun. I Napue är den representerad av smaken av björklöv, som ska symbolisera björkriset som finländarna använder när de bastar. Björklöven plockar personalen själva för hand i skogarna runt destilleriet på försommaren. Precis innan midsommar är de som mest smakrika. Det är stora smaker i flaskan. Men som företag startade Kyrö småskaligt, rent blygsamt. 2014 åkte vd:n Miika Lipiäinen runt i sin Saab från bar till bar med bagageluckan full av ginflaskor och försökte komma in på marknaden. Målet var att till året därpå kunna expandera lite grand. Men ett telefonsamtal förändrade allt, plötsligt blev det bråttom att skala upp.
– Miika var i Estland och cyklade när de ringde från International Wine & Spirit Competition. De sa ”… vi vet absolut ingenting om er eller era produkter, men ni har vunnit kategorin The World’s Best Gin for Gin & Tonic”. De ringde två veckor innan offentliggörandet och avslutade samtalet med ”… you better prepare”, säger Eerik.

Kyröteamet förstod att det behövde producera så mycket de bara kunde, på så kort tid som möjligt. Alla ställde upp och jobbade dygnet runt. Resultatet blev 2 500 flaskor på två veckor.
– De flaskorna sålde slut på två, tre dagar. Vi fick öka produktionen med tiofalt och sedan dess har det bara vuxit. I nuläget är vi representerade i 28 länder, säger exportchefen nöjt.
KYRÖS GIN NAPUE har också fått ett syskon i Koskue, en lagrad gin, som är mörk i färgen.
– Vi började ju som ett whiskydestilleri och hade ekfat i lokalen. En dag blev vår destillatör Kalle Valkonen nyfiken på vad som skulle hända om vi lagrade gin på faten. Han hällde lite i en tunna som sen glömdes bort, säger Eerik.

Resultatet när de väl kom ihåg tunnan? Lysande, med fin komposition av fatets vanilj, rågens hetta och tillsatt apelsinskal och svartpeppar förklarar Eerik. Den ovanliga ginsorten har plockat hem flera priser internationellt och fått mycket uppskattning, inte minst bland whiskyfans.
Personalstyrkan har också vuxit på Kyrö. På samma sätt som destilleriet tänker utanför boxen smakmässigt, försöker de även bryta normer som företag. Den dagliga tillverkningen av både gin och whisky leds av  Marttaleena Ruohomaa respektive Mari Sarenpää och nästan 45 procent av medarbetarna är kvinnor, detta i en traditionellt mansdominerad bransch.

– Vi anställer helt enkelt de som är bäst, menar Eerik. Även lokalerna har vuxit. Ett nytt lager för 800 000 liter whisky är precis färdigbyggt.
– Nu är vi inte det minsta destilleriet längre, men fortfarande ett av de nordligaste, säger Eerik.

Text: Henrik Emilson Foto: Kyrö Distillery Company

Prenumerera på Grapevine!

Få Grapevines tidning hem i brevlådan eller vårt nyhetsbrev på mail. Båda är helt gratis!
I vårt nyhetsbrev får du ta del av våra spännande lanseringar och exklusiva erbjudanden

Mer på grapevine.se

João P. Ramos- en näsvis vinlegend

João P. Ramos har alltid gått sin egen väg. Han kommer från en konstnärlig familj, men valde själv att studera agronomi. Och när grannarna gjorde enklare bordsvin, satsade han på kvalitet. Resultatet blev en framgångssaga. Och allt verkar hänga på hans näsa… João P. Ramos är färgblind men har ett