Med hjärtat i Valpolicella

Respekt och omtanke om den jord man odlar. Ett arv man tar ansvar för och vill föra vidare. Och sist men inte minst; styrkan finns i familjen. Pierangelo Tommasi är fjärde generationens vinmakare i den familj som fått svenskarna att älska amarone.

Tittar du noggrant på etiketten på en flaska Tommasi Amarone Classico ser du ett äldre stenhus. I huset, alldeles intill vingården Conca d’Oro i hjärtat av Valpolicella, bor Pierangelo Tommasi, fjärde generationens vinodlare och vd för Tommasi Family Estates. Det var just här i den lilla byn Pedemonte i Valpolicella Classico, i Verona, som familjeföretaget startades av Giacomo Tommasi 1902.

Allting började med en liten vingård. I dag har Tommasi prestigelägen om 115 hektar i Valpolicella Classico samt 100 hektar i Veronas DOC-regioner. Här odlas bland annat druvor till Tommasi-vinerna Graticcio, Valpolicella, Ripasso och flaggskeppet: Amarone Classico. Hjärtat i verksamheten och basen för Tommasi Family Estates finns alltså här i Valpolicella. Men Tommasi äger och driver även vingårdar och egendomar i ytterligare fem klassiska italienska vinregioner: Tenuta Caseo i Lombardiet, Paternoster i Basilicata och Podere Casisano och Poggio al Tufo i Toscana samt Masseria Surani i Apulien. Men det är i Valpolicella Classico vi ska dröja oss kvar för att träffa Pierangelo Tommasi, som driver företaget tillsammans med nio familjemedlemmar: syskon och kusiner.

– Jag har mitt hjärta här, säger Pierangelo, samtidigt som han smular en bit av den kalkrika kritjord som är urtypiskt för regionen mellan fingrarna. Tommasi är så mycket mer än vin. Våra drycker bygger på ett arv vi fått till skänks att förvalta från våra förfäder. 

Pierangelo nämner att gästfrihet och respekt för jorden och landskapet är värden som präglar företagskulturen. Passionen för vinodling och stoltheten för ursprunget är drivkraften.

– Jag vill förvalta min familjs arv på bästa sätt, och vi strävar alltid efter att producera viner där man finner tydlig koppling till ursprunget.

Ett sådant vin är utan tvekan Tommasi Amarone Classico – vinet, som när det lanserades i Sverige 1995, klampade rakt in i såväl entusiasters som ickefrälstas hjärtan.

Amaronen är definitivt Pierangelos favorit, som med sin fyllighet, kraft och elegans är det vin han skulle välja resten av sitt liv om han enbart fick välja ett. Det är också kärleken till paradvinet som görs på torkade druvor som fick familjen att för snart 20 år sedan köpa egendomen man sneglat på länge: gården La Groletta belägen högst uppe på kullen La Grola – amaronens allra heligaste mark. Här har ett ambitiöst och tidskrävande projekt fått ta form, lyxvarumärket De Buris, som Pierangelo hoppas ska bli en blivande ikon.

En Amarone Classico Riserva 2008, som bara kommer produceras i en mycket begränsad upplaga, kommer i och med lanseringen i Italien i höstas och i Sverige i december 2018, på allvar positionerar Tommasi i vinvärldens lyxsektor.

– Det är en dröm som går i uppfyllelse och ett projekt som jag levt med nästan halva mitt liv. I en tid som präglas av krav på att saker ska gå snabbt, går De Buris åt rakt motsatt håll. Druvorna får tid på sig, urvalet och arbetet likaså.

Pierangelo plockar en druva som blivit kvarglömt bland rankorna under skörden och pressar den mellan fingrarna. 

– Respekt och omtanke är vad allt handlar om. ’Heritage always leaves a trace’.

Text: Katarina Sjöström Foto: Anna Bergkvist

Prenumerera på Grapevine!

Få Grapevines tidning hem i brevlådan eller vårt nyhetsbrev på mail. Båda är helt gratis!
I vårt nyhetsbrev får du ta del av våra spännande lanseringar och exklusiva erbjudanden

Mer på grapevine.se

Vinnare utsedd i Angostura® Global Cocktail Challenge

I Port-of-Spain Trinidiad söndagen den 7 februari 2016, kom världens främsta bartenders att tävla om 10 000 amerikanska dollar och den prestigefulla titeln och jobbet som Angostura® Global Brand Ambassador. Det var den åttonde gången som Angostura höll sin Angostura® Global Cocktail Challenge! Varje finalist har kämpade sig igenom hård konkurrens, totat 287 tävlande från 36 olika länder, där de bästa gick vidare till den stora Globala finalen i Trinidad och Tobago.

Domaine Grand Veneur ”Les Champauvins”

Ekologiskt och smakrik "Baby Châteauneuf-du-Pape"

Mandelpotatisblini

Naggande goda små blinis toppade med löjrom från Vänern, rödlök och citroncrème.